HVA2020 AFGEROND MET PRESENTATIE PLAN VOOR DE KOMENDE JAREN

Nieuws afbeelding 15 december 2015

Op 26 november vond in het clubhuis een gedenkwaardige avond plaats, namelijk de presentatie van de uitkomsten van HVA2020 tijdens de ALV. Eind vorig jaar ingezet vanuit een aantal heisessies van het bestuur, was het doel het neerzetten van een visie voor HV Abcoude voor de komende jaren. Het beeld van HV Abcoude voorafgaand aan HV2020 was er vaak één van "prima”, "best ok”, "op zich wel goed geregeld maar”. Een soort 7- dus en in ieder geval was onduidelijk wie of wat we als club zijn en met name: willen zijn. Met andere woorden: HV Abcoude, dit jaar 40 jaar, bevond zich in een milde midlife-crisis. Ook zagen we in toenemende mate problemen met betrokkenheid van ouders bij de club, bij het vinden van vrijwilligers, discussies over prestatie- versus breedte-hockey ("we zijn maar een dorpsclubje”) maar ook een toenemende consumenten-mentaliteit onder onze leden.

Om nou helder te krijgen wie of wat we zijn en willen zijn, is begin 2015 aan alle leden en ouders van jeugdleden de uitnodiging uitgegaan om deel te nemen aan HVA2020. En hebben zo’n 20 leden de handschoen daadwerkelijk opgepakt. Samen met een aantal bestuursleden en met Aurélie van Beuningen en Marielle van Kesteren als procesbegeleiders, hebben zij in vier werkgroepen (Cultuur, Organisatie & Structuur, Hockey en Identiteit) een aantal thema’s uitgewerkt en er concrete acties bij bedacht. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een HV Abcoude-missie, -visie en -actieplan.

Nadat de vier werkgroepen ieder hun stuk hadden opgeleverd aan het bestuur, is één en ander door Hompe en Nienke samengevoegd tot één overkoepelend document (zie onderaan dit stukje). Dit document bevat een gloednieuwe missie ("HV Abcoude is een familieclub waar sportiviteit, prestatie en plezier hand in hand gaan”) maar ook een aantal kernwaarden waaraan we vanaf nu heel veel kunnen ophangen. Deze zijn:

1.           Toegankelijk (Wees welkom!)

2.           Plezier (Hockey is voor iedereen)

3.           Sportief (Respectvol)

4.           Betrokken (Met z’n allen)

5.           Realistisch ambitieus

6.           Transparant

Al lijken deze kernwaarden op het eerste oog misschien wat generiek , er liggen wel degelijk hele duidelijke keuzes aan ten grondslag. Zo ambiëren wij geen hoofdklasse-club te worden maar juist prestatie- en breedte-hockey in een goede balans te houden. Ook geven deze kernwaarden ons als club duidelijke richting op allerhande zaken op het gebied van vrijwilligersbeleid, accommodatie, organisatie, sfeer en communicatie. Al met al een enorme stap voorwaarts omdat we nu kristalhelder hebben waar we staan, waar we naar toe willen en hoe we daar moeten komen. Het definieert wie en wat we willen zijn in 2020.

Is het nu klaar? Nee, het begint eigenlijk pas! Goed dat we nu een plan hebben maar het eigenlijke werk, het uitvoeren van een lange lijst met acties en met name ook: borgen dat ze bestendigt blijven, begint nu. Geen mooier jaar dan ons 40-jarig geboortejaar om deze nieuwe weg in te slaan. Daarbij kunnen we alle hulp gebruiken die we kunnen krijgen. Denk je dat je iets kan bijdragen: wees welkom! Spreek een bestuurslid aan, stuur een mail naar [email protected] of meldt je via één van onderstaande mensen. We hebben je er graag bij!

Tot slot gaat onze grote dank uit naar de deelnemers: Hompe, Nienke, Karina, Sofiane, Hanneke, Koen, Patrick, Jaap, Floris, Ivo, Hans, Mirjam, Marie-Louise, Michiel, Aad, Aurélie, Marielle, Maurilla, Guus, Job en Bryan (plus die ene die ik natuurlijk vergeten ben). Zonder hun energie, enthousiasme alsmede de vele (avond)uren was dit nooit van de grond gekomen.

Namens het bestuur van HV Abcoude,

Eef Gorter