‘WAAROM SPONSORS ZO BELANGRIJK VOOR DE CLUB ZIJN’

Nieuws afbeelding 29 april 2017

Interview met Roeland Hillen, lid sponsorcommissie

Hoe ben je vrijwilliger geworden bij de HVA en wat doe je?

Ik ben zo rond het jaar 2000 lid geworden van de HVA, eerst bij het trimhockey, daarna HA en op dit moment HB. Ik vind dat je bij een club iets meer moet doen dan alleen contributie betalen. Een club bestaat bij de gratie van vrijwilligers, dus heb ik al snel een taak op me genomen. Eerst zat ik in de zaterdagochtendclub; heerlijk vroeg op de club de boel aan kant maken. Afvalbakken legen was mijn ‘core business…’ Na een aantal jaar ben ik in de sponsorcommissie gaan zitten.

Het uitdagende van de sponsorcommissie is dat je steeds probeert nieuwe sponsoren aan de club te binden. Sponsoring kan ook heel verschillend zijn, de een sponsort alleen met geld in ruil voor een bord, de ander wil in natura, de derde wil een combinatie daarvan. Overigens zoeken wij niet alleen ‘zakelijke’ sponsoren maar ook zogenaamde ‘vrienden van de HVA’. Wij willen als sponsorcommissie graag ‘nog meer vrienden’ en werken op dit moment aan mogelijkheden om onze vriendschap met Abcoude e.o. meer te intensiveren. Als tegenprestatie voor zowel sponsoring als ‘vrienden van’ organiseert de sponsorcommissie boeiende thema-avonden. Dit zijn interessante avonden met leuke sprekers zoals een deelnemer aan de Volvo Ocean Race, Teun de Nooijer e.a. Er volgt binnenkort een nieuwe thema-avond bij Volvo Ban Garage; dus als je daar bij wilt zijn, meld je dan aan als (potentiële) vriend of sponsor via [email protected].

Wat is het minst leuk aan je taak in deze commissie?

Het ophangen van de borden- die zijn nogal zwaar. Maar goed, gelukkig hebben we een kluscommissie die daar wel bij wil helpen. Overigens, we zijn op zoek naar een (deel) sponsor en/of leverancier voor vlaggen en doeken, als alternatief voor borden. Als iemand daar iemand voor weet, dan mogen ze zich melden bij de sponsor-commissie.

Ben je ergens trots op?

Dat er nu nieuwe contracten liggen met diverse sponsoren en vooral met STAG/Intersport voor de kleding. Dat laatste mogen we als club heel blij mee zijn.

Wat heeft het je gebracht om deze vrijwilligersklus op je te nemen?

Je maakt deel uit van een groep; ieder met een eigen achtergrond en kennis van zaken. Je leert nieuwe mensen kennen, daar bouw je een band mee op en samen ben je lekker bezig met een concreet doel voor de club. Dus mensen leren kennen, maar ook iets extra’s bijdragen.

Dat ‘iets extra’s’ bijdragen, dat doe je naast het hockey ook, toch?

Ik zet me al vele jaren in voor diverse goede doelen; dat vind ik leuk voor mezelf maar met name ook voor anderen. Als kind ging ik al dingen verkopen voor allerlei doelen. Ik ben elke keer weer enorm verrast door het feit dat je met een goede doelen actie ook anderen kunt inspireren daaraan bij te dragen. Dat resulteert aan één kant in veel geld voor een goed doel, maar ook in heel veel oprechte belangstelling naar de resultaten. Onlangs heb ik met HB teamgenoot Aad Jansen in Vietnam voor Plan Nederland gefietst. Daarvan deed ik elke dag verslag op Facebook. Dit is enorm veel bekeken en er is heel veel op gereageerd. Op deze manier neem je mensen dan toch mee in je verhaal. Daarnaast worden we op kantoor ook veel gevraagd mee te doen aan goede doelen; het is ook leuk om de rollen eens om te draaien.

Heb je nog een droom over je vrijwilligersleven?

Met de sponsorcommissie zou ik nog wel willen bereiken dat we met de sponsoren een goede relatie opbouwen en behouden, dat ze zich betrokken voelen bij de club. Wij willen de sponsoring meer concreet maken. Nieuwe goals, beter materiaal, nieuwe bankjes tussen veld 1 en 3, nog betere trainers; dat kan gerealiseerd worden door sponsoring. Sporten is zo belangrijk en leuk voor jong en ouder! Maar mijn droombaan als vrijwilliger is eigenlijk dat ik achterop de papierwagen terecht kom, ooit…

Wie wil je graag als volgende vrijwilliger aan het woord?

Ik wil graag Bassamaan het woord laten, hij doet ‘de zaterdagochtend klus’. Voor wie het niet weten: deze klus houdt in dat de prullenbakken geleegd zijn, het blad van de velden geblazen is, kortom dat alles er weer netjes bij ligt. Bijna onzichtbare taken, maar o zo belangrijk voor het opstarten van een weekend vol sportieve sport.