Leden

"FLUITEN IS LEUK!"

Nieuws afbeelding 13 oktober 2017

Interview met Edwin Denekamp, coördinator scheidsrechters

Hoe ben je vrijwilliger geworden bij de HVA en wat doe je?

Toen mijn zoon ging hockeyen werd ik eerst spelbegeleider en daarna rolde ik vanzelf in het fluiten van een wedstrijd. Dat ben ik steeds serieuzer gaan oppakken en zo is dit uitgemond in een coördinatorfunctie. Dit doe ik nu voor het derde jaar met veel plezier. Gelukkig word ik in de organisatie goed ondersteund door Patrick Fruneaux die alle scheidsrechters van de jeugdwedstrijden coördineert; hij zet ze in Lisa, stuurt sms-berichten enz. We regelen scheidsrechters voor alle wedstrijden vanaf de D-teams en hoger; dus ook de senioren en veteranen. We wijzen nu altijd iemand aan.

Waar ben je trots op?

Ik ben er trots op dat we als club in staat zijn geweest om de kwaliteit van de scheidsrechters te verbeteren. Als club is er een duidelijke keus gemaakt om niet alleen het speelniveau van de jeugd naar een hoger niveau te tillen, maar ook de scheidsrechters. Dit doen we door o.a. een scheidsrechterscafé te organiseren. We leiden zelf clubscheidsrechters op, maar ook zogeheten clubscheidsrechters ‘plus’, mensen die een wat hoger hockeyniveau willen fluiten. We hebben echt stappen gezet in het opleiden en begeleiden van beginnende, maar ook van de wat meer ervaren, scheidsrechters. Er is ondertussen een ploegje dat wat meer ervaren is, dat dan weer de beginnende scheidsrechters begeleid en zo komen we steeds op een hoger niveau.

Wat is dan nog een uitdaging voor jou of de club op scheidsrechtersgebied?

Ik heb nog wel een paar uitdagingen. Allereerst dat we voldoende mensen op niveau krijgen en houden zodat we het juiste niveau per wedstrijd kunnen inzetten. Soms zijn mensen goed opgeleid maar kiezen ze voor het coachen van een team; dan kan je vaak niet ook nog fluiten. Daarnaast wil ik graag wat meer meisjes/vrouwen die gaat fluiten. Het liefst ook nog met wat ambitie om selectieteams te gaan fluiten.

Wat brengt ’t jou om deze vrijwilligersklus te doen?

Het brengt mij heel veel voldoening en plezier vooral als ik positieve feedback krijg, als ik hoor dat er goed gefloten is of als mensen mij aanschieten met een vraag over een spelsituatie. Ook via andere clubs hoor ik terug dat ons fluitniveau omhoog gaat. Dat schept echt heel veel voldoening. Ik blijf dit graag doen.

Wil je nog iets kwijt aan de lezers?

Elk weekend hebben onze teams scheidsrechters nodig en hoewel iedereen van 15 jaar en ouder de scheidsrechterskaart moet halen, doen we toch vaak een beroep op dezelfde mensen. We hebben echt iets meer handjes nodig. Aan de ene kant om te fluiten en aan de andere kant als je wat meer ervaring hebt, om de beginnende scheidsrechters te begeleiden. Zo kan iedereen er meer uit halen. Een scheidsrechterskaart halen is één ding; leren fluiten doe je door het te doen. Wees er niet bang voor, hoe meer je oefent, hoe zekerder je wordt en hoe leuker het wordt. Graag wil ik een oproep doen, met name aan dames: meld je (samen) aan voor een beginnersclubje en daarna kan je je altijd nog verbeteren. Het belangrijkste is: fluiten is leuk!

Heb je vragen over het halen van je scheidsrechterskaart of andere arbitrage vragen, dan kan je deze mailen aan [email protected].