Bericht van de penningmeester

Nieuws afbeelding 15 november 2020
Het zijn spannende tijden. Wij hopen dat iedereen gezond is en blijft. De afgelopen weken waren drukke weken voor het bestuur. Er zijn ten opzichte van andere jaren weinig activiteiten op de club, maar alles is anders dan andere jaren. Het jaarlijkse ‘draaiboek’ moet aan de kant en het is constant bijsturen. Maar we doen het graag, omdat we zoveel mogelijk willen blijven hockeyen. Juist nu is het belangrijk om gezond te bewegen met elkaar in de buitenlucht; helaas niet meer voor de senioren en veteranen, maar wel voor de jeugd. We zijn trots op de club en alle ouders die zich netjes aan de afspraken houden en iedereen die geduldig samenwerkt om elke week de schema’s, activiteiten en regels weer aan te passen.

Zeker in deze tijd vragen mensen ons hoe het met de financiën van de club gaat en of we ons zorgen moeten maken in deze COVID-19-tijd. Ook krijgen we wel eens de vraag wat betaalde functies zijn en wie de club in dienst heeft. Nu we vlak voor de ALV staan, waar de jaarrekening gepresenteerd zal worden, is het misschien een goed moment iets toe te lichten over de financiële kant van de club.

Betaalde krachten

Als club vinden wij de kwaliteit van en het plezier in het hockeyspel het belangrijkste. Daarom hebben wij een technisch hart met 8 betaalde parttime trainers. Zij worden ondersteund door 46 vrijwillige (jeugd)trainers. Daarnaast hebben wij voor een aantal uren per week onze gastvrouw Melanie in dienst. De club draait op ruim 100 vrijwilligers, waarvan de meeste een hoop werk verzetten om onze club draaiende te houden. Wij zijn samen de club.

Inkomsten en uitgaven

Om inzichtelijk te maken waar de inkomsten en uitgaven op hoofdlijnen uit bestaan hebben we de jaarrekening in twee cirkeldiagrammen weergegeven.

Effecten van Covid op de financiën

Wij zijn een financieel gezonde club, maar het wegvallen van onder andere de barinkomsten zorgt dit jaar voor een flink financieel verlies. Wij hebben diverse subsidies aangevraagd en toegekend gekregen, waardoor we een deel van het verlies kunnen opvangen. Met de buitenbar hopen we, als de maatregelen weer iets versoepeld worden, de baromzet weer te verhogen. Hier is, in de tijd dat de bar open was, in ieder geval enthousiast op gereageerd. Maar we kijken natuurlijk het meeste uit naar het voorjaar, waar we hopelijk weer ‘open’ kunnen als club, elkaar weer kunnen spreken, onze plannen kunnen uitvoeren en de financiën weer kunnen aantrekken.

Wil je meer weten over de jaarrekening en heb je hier vragen over? Meld je dan aan voor de online ALV op donderdag 26 november aanstaande.

Sportieve groet,

Hanneke De Coninck