WK

HOE HET HOCKEY VERENIGING ABCOUDE EN DUITSLAND VERGING OP HET WK

Nieuws afbeelding 7 juni 2014

Hockey Vereniging Abcoude verslaat Duitsland in een zinderende finale:

6 juni 2014 - Van onze verslaggever.

In wat in feite reeds de finale is geweest van het WK hockey 2014 - thans in Den Haag gespeeld – heeft Hockey Vereniging Abcoude het Duitse herenhockeyteam verslagen met 1 – 0.

In de hoek van het stadion bleek de fanatieke aanhang van de gevreesde Hockey Verenigng Abcoude (HVA) dermate prominent aanwezig te zijn dat het de Nederlandse mannen inspireerde om tot het uiterste te gaan. De Abcouder fans bleken vanaf de eerste minuut dermate intimiderend en aanwezig dat het tegelijkertijd de Duitse mannen verlamde. De zeer spannende wedstrijd startte met beide volksliederen en een subtiele (?) verwijzing naar eerdere confrontaties tussen beide landen: De beginmelodie van Soldaat van Oranje. Degene die dit laatste bedacht is inmiddels geridderd.

De Nederlandse mannen zetten de Duitse ploeg vanaf de eerste minuut onder zware druk. Na doelkansen van Billy Bakker – luidt toegejuicht door enkele Abcouder jongedames – en Van Ass bezorgde Hertzberger Nederland de verdiende 1 – 0. Het dak ging van het stadion! Aan beide zijden volgden nog enkele goede kansen. Na rust kwam Oranje onder zware druk. Hockey Vereniging Abcoude hield de Nederlandse mannen echter overeind.

Enkele opmerkelijke gebeurtenissen in het sinds gisteren omgedoopte ‘Vak – HVA’ van het normaal zo rustige Kyocera stadion: de Abcouder CDA – eenmansfractie zette vele malen krachtig de zogenaamde ‘wave’ in, omringd door een trouwe schare jeugdige fans die over tien jaren stemgerechtigd zijn. Het aftellen om de wave in te zetten is dan ook meer dan alleen symbolisch. We mogen verwachten dat het CDA in Abcoude tegen die tijd gaat verdubbelen. Verder zagen we drie musketiers – het kloppende jonge, ambitieuze hart van onze vereniging, bestaande uit Alexander, Vincent en Floris – met veel gevoel voor momentum de tribune opkomen. Deze driekoppige bende herrie koos het juiste podium en wist de stemming te verhogen. Deze jongens weten wat feestvieren is en gingen ook daarin voor in de strijd. De in grote getale aanwezige Abcouder A, B, C, D en E spelers lieten zich echter niet onbetwist en schreeuwden en vlagden vrolijk mee. Soms dompelend van vermoeidheid in de armen van hun ouders.

Nadat de Duitse ploeg Nederland versloeg in de olympische finale van 2012 en de halve finale van het EK in 2013, zette Nederland gisteren dus een fantastisch resultaat op het scorebord door titelverdediger op 1 – 0 te houden. Daarvoor moesten de fans nog wel even door een zinderende laatste minuut en strafcorner.

Na afloop van de wedstrijd ging het feest verder in de catacomben. De Drie Musketiers gingen verder met hun herriemakerij en waren het lichtende voorbeeld voor enkele Oosterburen die ter plekke de Nederlandse nationaliteit aanvroegen. (Het CDA in Abcoude beraadt zich thans over de ontstane situatie….) Onze jongens gaven aan in Den Haag te blijven om te feesten en daar ook te overnachten. Nadat ook Maarten de bus had gevonden werd aan de andere kant van de A4 in de bus gezongen en gefeest. De ‘Potjes met vet’ en ‘We zijn er bijna’ klonken. Op de parkeerplaats van de HVA werd organisator van dit alles – Alexia – gezoend, omhelsd en bedankt.

Nederlandse mannen wereldkampioen 2014 op 6 juni 2014. Laten we het volgende week dan ook nog even bekrachtigen!!!

Wat een feest!!!!!!!!!!!!!!!

(Onze reporter betrapte onze drie jongens aan het ontbijt op een Haagsch terras. Het was 11.58 uur.)