Jongste jeugd

Jongste Jeugdhockey is het hockeyspel voor kinderen vanaf 6 tot en met 9 jaar en moet gezien worden als een speel- en leerperiode. Het is de opbouw op weg naar elftalhockey. Na minimaal een half jaar training worden er wedstrijdjes van 3 tegen 3, daarna 6 tegen 6 en tenslotte 8 tegen 8 gespeeld. Per categorie wordt de grootte van het speelveld aangepast. Alle wedstrijden vinden op zaterdag plaats, waarbij winnen of verliezen van ondergeschikt belang is.

Jongste Jeugdhockey is een verzamelnaam voor:

Oude categorie

Leeftijd

Mogelijke spelvormen

Funkey

Spelletjes

Benjamins

6 jr

Alleen training

Onder 8 (O8)

7 jr

3- en/of 6-tal hockey

Onder 9 (O9)

E6 (6-tallen)

8 jr

6-tal hockey

Onder 10 (O10)

E8 (8-tallen)

9 jr

6- en/of 8-tal hockey

Kinderen moeten voor 1 oktober van het nieuwe hockeyseizoen bovenstaande leeftijd hebben om in die categorie te worden ingedeeld, hierin volgen wij het beleid van de KNHB. Dus, indeling volgens geboortedatum en niet in welke groep/klas een speler zit.

Het hockeyseizoen is voor de Jongste Jeugd opgedeeld in drie op zichzelf staande competities van een aantal wedstrijden; de Voorcompetitie (Zomer- tot Herfstvakantie), Herfstcompetitie (Herfst- tot Kerstvakantie) en Lentecompetitie (Krokusvakantie tot eind van het seizoen). Het hockeyseizoen wordt jaarlijks afgesloten met de Jongste Jeugd Slotdag begin juni. Per categorie wordt er dan een toernooi georganiseerd bij een club in het district Noord-Holland, waar HV Abcoude deel van uitmaakt.

Na elke competitie vindt een pouleherindeling plaats. Het is dan evt mogelijk om van spelvorm te veranderden. O8 kunnen 6-tal gaan spelen en O9 8-tal. (Afhankelijk van het beleid van de KNHB).

O8-categorie (6 en 7 jaar)

Eerste jaars O8 (Benjamins) trainen een keer per week en spelen nog geen wedstrijden.

Tweede jaars O8 trainen ook een keer per week en spelen op zaterdagochtend wedstrijden. Aan het begin van het seizoen worden teams op leeftijd ingedeeld en gaan 3-tal hockey spelen. Na de Herfstcompetitie vindt een herindeling van de poules plaats. Dit is ook het moment waarop er van 3-tal naar 6-tal hockey overgegaan kan worden. Dit geldt alleen voor kinderen die daar aan toe zijn. Alleen in deze categorie kunnen ook gemengde jongens/meisjes teams voorkomen.

O9/O10-categorie (8 en 9 jaar)

O9 trainen in principe twee keer per week en spelen op zaterdag een wedstrijd. De teams spelen het hele seizoen 6-tal hockey.

O10 trainen twee keer per week. Er wordt gespeeld in 6-tallen tenzij het niveau van de spelers het rechtvaardigen om een 8-tal te formeren. Na de Voor- of Herfstcompetitie vindt er een herindeling van de poules plaats. Dit is ook het moment waarop er van 6-tal naar 8-tal hockey overgegaan kan worden. Dit geldt alleen voor kinderen die daar aan toe zijn.

In deze categorie kan het numeriek noodzakelijk zijn om O9 en O10 samen in een team in te delen, zodat alle spelers de mogelijk hebben wedstrijden te spelen.