Zaalhockey

HV Abcoude is er een groot voorstander van dat er in de winterstop zo veel mogelijk wordt doorgehockeyd. Het zaalhockeyen is een mooi alternatief en goed voor de technische en tactische ontwikkeling van de hockeyers op alle niveaus.

Teams

Alle teams die meedoen aan de competitie zijn bekend evenals de kinderen die gaan zaalhockeyen. Als het goed is heb je hierover informatie ontvangen van de categorieleider. Als je geen informatie heeft ontvangen neem dan contact op met jouw categorieleider.

Competitie

De start van de competitie is in midden december. De competitie eindigt medio februari. Elk team heeft zijn eigen wedstrijdschema. Op een speeldag speel je 2 wedstrijden. In totaal heeft elk team circa 5 speeldagen (afhankelijk van het aantal teams in de competitie).

Trainingen

Voor alle teams zijn meerdere trainingen geregeld. Voor de jongste jeugd zijn de trainingen in de Kees Bon zaal. De andere teams zullen voornamelijk training hebben in Borchland. Een beperkt aantal trainingen vinden plaats in de Emergohal en Blaashal/Boelelaan.

Trainers

Alle teams krijgen een eigen zaaltrainer die op een gestructureerde manier zaaltechniek en tactiek met de kinderen zal oefenen.

Teammanager

Het is belangrijk dat elk team een teammanager heeft die een aantal zaken voor het team coördineert. Hierbij moet je denken aan:

• Rijschema’s voor trainingen
  • Rijschema’s voor de wedstrijden
  • Speelschema voor kinderen indien team uit meer dan 12 bestaat
  • Schema voor zaalleiding
  • Aanwijzen van scheidsrechter voor de wedstrijden
  • De teammanager en/of coach zorgt voor het juist invullen van het wedstrijdformulier (DWF). De teammanager ontvangt vooraf de wedstrijdcodes voor het DWF
  • Juiste wedstrijdtenues. Het beste is om altijd uit- en thuistenue mee te nemen.

Coach

De coach is verantwoordelijk voor het begeleiden en aansturen van het team gedurende de wedstrijd. De begeleider en/of coach is eveneens verantwoordelijk voor het gedrag van het team gedurende de gehele duur van het verblijf in de sporthal. We zijn te gast in de sporthal dus volgen we de regels en aanwijzingen van de beheerder netjes op.

De wedstrijd

Voor een goed verloop van de wedstrijden meldt je je tenminste 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd bij de zaalleiding. Het is niet de bedoeling dat het team gedurende de wachttijd langs het speelveld gaat oefenen.

• Een team mag gedurende de wedstrijd maximaal 12 spelers (inclusief keeper) gebruiken. In het veld staan 6 spelers (incl. keeper).
  • Er kan op elk moment gewisseld worden, behalve tijdens een strafcorner.
  • Een foutieve wissel kan leiden tot een strafcorner en bij herhaling met een groene en/of gele kaart voor de aanvoerder.
  • De keeper mag gedurende de wedstrijd 2x gewisseld worden, bijvoorbeeld voor een vliegende keep

Zaalleiding

Elk team heeft minimaal 1x zaalleiding. De zaalleiding bestaat uit minimaal 2 personen. Zaalleiding houdt in dat je gedurende een aantal wedstrijden verantwoordelijk bent voor het goede verloop van de wedstrijden:

• Op tijd starten en beëindigen van de wedstrijden conform het wedstrijdschema van de bond
  • De wedstrijdtijd gaat in op de vastgestelde aanvangstijd ongeacht of de beide teams en scheidsrechter speelklaar zijn
  • Wedstrijden duren 2x 20 minuten met maximaal 5 minuten rust
  • Het bijhouden van de tijd en stand
  • Tijdens de wedstrijd blijft de tijd lopen, ook bij blessures, kaarten en strafballen. De klok wordt dus nooit stilgezet!
  • Het speelklaar maken van het veld door het leggen of opbergen van de balken in samenwerking met de teams die de eerste of laatste wedstrijd spelen. De teams zijn verplicht hier aan mee te werken
  • De zaalleiding ziet toe op het invullen van het digitale wedstrijdformulier
  • De zaalleiding ziet ook toe op juiste uitrusting van alle spelers incl. keeper

Het is van het grootste belang dat de tijd conform het wedstrijdschema wordt gehandhaafd. Na het zaalhockey zullen andere zaalsporten gebruik maken van de sporthal. Ook zij zullen op tijd willen beginnen.

Fluiten

Elk team levert 1 scheidsrechter voor de wedstrijden van het eigen team. Samen met de scheidsrechter van de tegenstander zorgen jullie voor een goed wedstrijdverloop op basis van de spelregels van het zaalhockey. Zoek je collega ruim op tijd op en maak afspraken over het fluiten als team. Dit voorkomt discussie in het veld en achteraf.

Spelregelavond voor scheidsrechters en coaches

Er is een voorlichtingsavond voor scheidsrechters en coaches (en alle andere geïnteresseerden) van HV Abcoude. Op deze avond wordt op een heldere manier de spelregels van het zaalhockey toegelicht.

Uitrusting van alle spelers

Zaalhockey wordt gespeeld met een speciale zaalhockeystick. Het is niet toegestaan met een veldstick in de zaal te hockeyen. Het dragen van een beschermingshandschoen, scheenbeschermers en bitje is verplicht en in de zaal worden uitsluitend zaalschoenen gedragen

De uitrusting van de keeper bestaat of uit foamlegguards voorzien van klittenband of legguards voorzien van speciale zaalhockeybandjes met plastic gespen. Deze ontvang je van de club.

Het is niet toegestaan te spelen met ijzeren gespen of het afplakken daarvan.

Uitreiking materialen

Elk team ontvangt een materiaaltas met daarin de spullen voor de training en wedstrijden. Denk aan zaalhockeyballen, speciale zaalhockeybandjes met plastic gespen voor de keeper, etc.

Vragen

Heb je vragen over het team neem dan contact op met de categorieleider. Specifieke vragen over het zaalhockey kunnen naar [email protected].