LEUK! EEN INTERVIEW MET ZAALHOCKEYCOACH ALEXANDER WONDER

Nieuws afbeelding 3 februari 2016

MA1 heeft haar zaalhockeycoach Alexander Wonder geïnterviewd en dat leuke interview willen we jullie niet onthouden!

V: Kun je jezelf voorstellen? Welke teams train en/of coach je?
A: Ik ben trainer/coach van meisjes A1 & meisjes B1, daarnaast train ik meisjes C4 1x per week. Zelf ben ik ook nog actief als speler bij Heren 2 (vriendenteam). Tot dit seizoen speelde ik nog in Heren 1, dit viel nu helaas niet meer te combineren met al het coachen en trainen.

V: Wat is Alex voor Trainer/Coach?
Ik zie mezelf niet als een standaard trainer, met de bekende techniektrainingen of tactische trainingen. Met trainingen wil ik alles zo snel mogelijk in partijvorm brengen en de oefening zo vormen dat ze aspecten bijna onbewust aanleren. Daarnaast vind ik als trainer/coach het heel belangrijk dat de spelers weten waarom ze iets doen en ik probeer ze te prikkelen om verder te denken. Ik ben dus veel meer bezig met mijn gedachtes over hockey over te brengen dan een bepaalde looplijn of techniek. Door de vele partijvormen komen ze in vele diverse situaties terecht, dit moet ervoor zorgen dat ze een bepaalde situatie ook gaan herkennen in de wedstrijd.
Ik ben een trainer/coach die veel energie gooit in de trainingen en wedstrijden en dit verwacht ik dan ook terug van mijn spelers, of het nou een wedstrijd is of een training. Ik hou ervan als spelers er echt vol voor gaan en ook alle emotie die erbij komt kijken.

V: Wat kun je vertellen over de A1 selectie?
A: De A1 is een samengesteld selectieteam waarvan een deel uit de B1 komt, een aantal uit de B2 en de rest zat al in de A1. Waar het deel van de B1 mij al gewend was als trainer/coach en dus wisten wat ik verwacht van spelers, ben ik voor de rest nieuw. Voor het deel dus van de A1 en ook die uit de B2 zou het meer wennen zijn. Dit hebben ze gelukkig echt heel goed opgepakt. Waar ik erg blij mee ben, is dat ze als een echt team al staan te hockeyen. In niveau, inzet, motivatie etc., zie je eigenlijk geen verschil met uit welk team ze kwamen.

V: Hoe ver ben je met de selectie?
A: We hebben echt al grote sprongen gemaakt, in dat ben ik echt trots op ze. In het begin hebben we wel echt moeten wennen en had het even tijd nodig, maar nu wordt al veel beter en harder getraind. Het spel op zaterdag is er redelijk maar kan vooral nog veel vloeiender. Tot nu toe is dat 1 wedstrijd echt geweest.

V: Wat heb je vanaf dag 1 bij de selectie veranderd? Welke regel heb je meteen in gevoerd?
A: Vooral vanaf dag 1 op gehamerd wat er van je wordt verwacht, en gewezen op de commitment die je maakt op het moment dat je selectie deed voor meisjes A1. Ook heb ik wel eerlijk gezegd, dat ik er ook wat aan wil hebben. Het kost mij veel tijd en energie dus dan moet er ook een goede reden zijn waarom ik dat doe. Hoe ze nu bezig zijn, is die reden er zeker. Het mooie is ook, dat lijkt eerst heel streng en hard, maar hierdoor halen ze nu echt het plezier uit het hockey.

V: Wat zijn je doelstellingen?
A: De meiden zijn al gepromoveerd in de voorcompetitie, wat we toen niet helemaal al hadden verwacht. Nu staan we op 2 punten achterstand van de nummer 1 en 7 punten los van de nummer 3. Kampioen worden is dus zeker nog mogelijk maar geen must. In mijn ogen zijn bepaalde doelstellingen al gehaald en zie vooral graag dat de doelstelling nu gericht is op het spel, dat de wedstrijden nog leuker kunnen maken voor ons. Als dat lukt, dan komt het kampioenschap waarschijnlijk erbij.

V: Hoe vind je Abcoude als club?
A: Abcoude is natuurlijk m’n club, en kan ook echt genieten van de groei die de club maakt. Ik ben blij met dat er ook ondertussen wat meer met prestatie teams gedaan gaat worden, los van dat het altijd natuurlijk een familieclub moet blijven. Belangrijkste daarbij, in mijn ogen, is geleidelijk groeien en niet overdrijven op bepaalde vlakken.

V: Waar haal je het meeste plezier uit met coachen en trainen?
A: Ik denk dat het al aardig duidelijk na mijn antwoorden van net. Ik geniet van de sport en alles daar omheen.