BIJNA ZOMER...

Nieuws afbeelding 27 juni 2016

De zomer is in aantocht. Aanstaande zaterdag nog Let’s Roll en daarna lekker even géén hockey. Medio augustus begint het circus weer. Ook het bestuur zal wat gas terug nemen maar met evenementen, de ABN Amro Cup op donderdag 1 september, en het derde veld op komst zullen wij deze zomer toch actief blijven en samen met ons een groot aantal andere vrijwilligers.

Als bestuur vinden wij het van belang om een korte reflectie geven op de afgelopen maand en de zaken die zich afspelen. De teamindelingen zijn gepubliceerd, wat altijd een spannend moment is en ook de perikelen rond het derde veld houden ons allen bezig. Ook een moment van interessante verhalen, het ene nog kleurrijker dan het andere. Helaas soms ook met een negatieve ondertoon. Daarom hebben we geprobeerd de meest prangende vragen die we hebben gekregen hieronder weer te geven en feitelijk te beantwoorden.

Gaat het binnen HV Abcoude niet gewoon heel erg om "ons kent ons” en komen kinderen van bijvoorbeeld bestuursleden en TC-leden daarom veel vaker in de hoogste teams?

Het antwoord is heel makkelijk: nee. Voor alle vrijwilligers, in belangrijke mate coördinatoren die zich een heel jaar lang inzetten voor onze jeugdleden en vooral in de maanden april-mei bergen werk verzetten om zo goed, eerlijk en transparant mogelijk iedereen een goed plekje te geven, is dit moeilijk om aan te horen. Het is niet op feiten gebaseerd en tegelijkertijd: je kunt je er niet goed tegen wapenen. Uitleggen wordt vaak gezien als verdediging en niet uitleggen als zwijgend instemmen.

Daarom even een cijfermatig perspectief: gemiddeld komt 36% van alle kinderen terecht in een hoogste team in hun categorie. Van in totaal 12 hockeyende kinderen van 7 bestuursleden, komen er komend jaar 3 in een hoogste team (bestuursamenstelling van voor het afgelopen ALV). Lees: 75% van de kinderen van bestuursleden komt volgend jaar niet in een hoogste team. Da’s dus 10% minder dan je zou verwachten op basis van de statistiek. Als we daar de kinderen van de coördinatoren bij optellen, hebben we het over totaal 43 kinderen waarvan er 16 in een hoogste team komen (36%). Precies evenveel als je statistisch zou verwachten. Het antwoord is daarom: nee.

De striktere handhaving van KNHB-leeftijdsgrenzen heeft gezorgd voor veel enorm veel onrust en wel 30-40 kinderen die een jaar moeten doubleren. Had dat niet anders gekund?

Ja, de communicatie had beter (met name eerder) gekund en gemoeten. En we hebben de impact onderschat. Tegelijkertijd: mails, e-blaadjes en de website worden helaas slecht gelezen. Dat is op dit onderwerp ook weer gebleken. Uiteindelijk waren er initieel rond de 12 (dus niet 30-40) kinderen voor wie dit feitelijk speelde en voor ongeveer de helft daarvan was dit een issue. Gesprekken met hen en hun ouders hebben plaatsgevonden, zorgen zijn weg genomen zodat uiteindelijk vrijwel iedereen okay is.

Mijn kind was behoorlijk teleurgesteld over de teamindeling. Had er niet even een gesprekje vooraf kunnen plaatsvinden?

Dit zou elke coördinator willen doen. Alleen er spelen ongeveer 600 kinderen op HV Abcoude. Al zou je maar met 100-150 daarvan vooraf "een gesprekje” willen voeren…dat is voor een club die voor 99% op vrijwilligers draait gewoonweg ondoenlijk. We hebben ongeveer 15 kinderen op het inloopspreekuur gehad. Daarmee is goed gesproken. Zelfs al zou maar 25% van alle ontevreden kinderen op spreekuur komen, dan nog volgt dat de grote meerderheid blij is met haar/zijn nieuwe team en weer uitkijkt naar een heel leuk hockeyseizoen.

Klopt het dat het nieuwe veld er nog steeds niet ligt omdat het geld van de club op is?

Nee, dat klopt niet. Het nieuwe veld wordt betaald en aangelegd door de gemeente, hier hebben we als club heel weinig invloed op. Er zijn helaas wat problemen met de e-layer (de bovenste zwarte laag) en er wordt hard gewerkt om die problemen zo snel mogelijk op te lossen. Daarna kost het nog 8 dagen om het veld af te maken. We gaan er nog steeds van uit dat veld 3 bespeelbaar is voor aanvang van het nieuwe seizoen.

Hoe zit het met trainers en coaches en trainingstijden?

We zijn heel trots dat we voor volgend seizoen vrijwel alle goede trainers hebben weten te behouden en daarnaast het aantal betaalde externe trainers hebben weten uit te breiden. Dit betekent dat nadat we dit seizoen het niveau van de DEF-jeugd aanzienlijk verhoogd hebben, we volgend jaar ook voor de ABC-jeugd een heel goed trainerskorps hebben samengesteld. Voor zowel lijn- als breedte teams.

En daar zijn we best heel trots op! Momenteel zijn we bezig de puntjes op de i te zetten, meer daar over op Let’s Roll. Met betrekking tot trainingstijden: woensdag- en vrijdagmiddag blijven in principe voor de Jongste Jeugd gereserveerd en ook voor het overige proberen we het schema zo min mogelijk te wijzigen. Wel zullen de trainingen op woensdag pas om 15.00 uur beginnen in verband met volcontinue-roosters op diverse lagere scholen in Abcoude en omgeving.

We hopen hiermee op een transparante wijze een aantal prangende vragen te hebben beantwoord.

Tot 2 juli, tot Let’s Roll! En schroom niet in de tussentijd om contact op te nemen in geval van vragen.

Namens het bestuur van HV Abcoude

Jeroen van Meerten