Accommodatie commissie

HV Abcoude, de veldsituatie

12 maart 2012
HVAbcoude:  gezond, toch in de problemen

Snelgroeiend en gezond. Toch komt Hockeyvereniging Abcoude in de problemen. Immers, we hebben geen geld om een nieuw, derde kunstgrasveld aan te leggen voor alle nieuwe (jeugd-)leden én ook nog 'ns het eerste veld te vervangen door een nieuw veld omdat daarvan de kwaliteit slecht is. Dat is het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat er mogelijk oplossingen zijn: Zo kan de gemeente De Ronde Venen de exploitatie van het complex overnemen en ons de velden verhuren. Niet zo'n gek idee. Bij Hockeyvereniging Mijdrecht, de andere club in dezelfde gemeente, en bij bijna alle voetbalverenigingen met kunstgrasvelden in de gemeente, werkt het al jaren zo. Als tweede mogelijkheid zou de gemeente ons flink kunnen helpen met de investeringskosten.

Er speelt nogal wat bij onze club, op dit moment. Zoals je waarschijnlijk wel weet, willen we heel graag een oefenveld aanleggen. Dat kost ruim 30 duizend euro. Veel geld, maar de leden hebben met allerlei acties al 14 duizend euro bij elkaar gespaard. Bovendien heeft het Schipholfonds 7.500 euro overgemaakt. Daarmee zou de aanleg kunnen beginnen... Ware het niet, dat er veel meer moet gebeuren.

Het belangrijkste is dat we plaats bieden aan al onze (jeugd-)leden om prettig te trainen en te spelen. De vereniging is de laatste jaren razendsnel gegroeid - niet zo lang geleden waren we zelfs één van de snelst groeiende verenigingen van Nederland! Voor de komende 10 jaar verwacht de KNHB dat Hockey blijft groeien. Voor al die leden is een derde kunstgrasveld noodzakelijk. Ga maar na: op zaterdag zitten de twee huidige velden meer dan vol met wedstrijden en ook de ruimte om te trainen wordt te krap.

Een derde veld is dus noodzakelijk. De FCA zit met de nodige veldproblemen  in hetzelfde schuitje. Wanneer de FCA betere velden kan aanleggen, komt er ruimte vrij voor ons derde hockeyveld.

Ze komen we op probleem nummer 1: De aanleg van een nieuw hockey-kunstgrasveld dat voldoet aan de strenge normen van 2012 en heel lang meegaat, kost ongeveer drie ton. Driehonderdduizend euro. Bovendien blijft het daar niet bij, want, probleem nummer 2: Ons eerste kunstgrasveld voldoet niet meer aan diezelfde normen en moet eigenlijk worden vervangen. Nog een keertje een investering van bijna driehonderdduizend euro. Bedragen die we onmogelijk kunnen opvangen door de contributie te verhogen of het Schipholfonds lief aan te kijken.

Natuurlijk komt het slechte nieuws niet uit de lucht vallen. Juni vorig jaar hebben we de gemeente al op het probleem gewezen. De gemeente is gevoelig voor onze situatie en argumenten maar de wisseling van de wethouders heeft het proces vertraagd. We zijn druk in de weer met de gemeente en ook de politiek bemoeit zich er al mee.
Onze problematiek heeft inmiddels ook de pers bereikt. Het kan dus gebeuren dat je onze vereniging gaat aantreffen in verschillende media. Eén krant heeft zich al gemeld. Je kunt in één gemeente toch niet met twee maten meten. En, o ja, we stellen het oefenveld nog even uit totdat we zeker weten wat de uitkomst van dit verhaal is. Dat nieuwe veldje is immers een stuk goedkoper als we het tegelijkertijd met ons nieuwe, derde veld (laten) aanleggen. We hebben al gemeten: het kan er prima naast.

Saskia Nijhoff

10-3-2012 @ 08:16:06 |Goed dat dit een keer op de site verschijnt! Graag meer als er nieuws is!

Reageer op het nieuws